Hier vind je de meest gestelde vragen en de antwoorden.
Staat jouw vraag er niet tussen? Mail deze dan naar info@wooove.nl.

Ik wil een woning huren. Wat moet ik doen?

Stap 1:
Controleer eerst of je voldoet aan de gestelde inkomenseis. Deze inkomenseis kun je verderop in deze FAQ terugvinden.
Indien jouw inkomen lager is, kunnen we je helaas geen woning toewijzen.

Stap 2:
Bekijk het woningaanbod op de website en klik op de woning voor meer details. Klik op de knop “Reageer” om je interesse achter te laten.

Stap 3:
Ben je tevreden met jouw voorkeuren? Dan klik je rechts bovenaan de pagina op “inschrijven” om het inschrijfformulier in te vullen.

Stap 4:
Je ontvangt een e-mail om een wachtwoord aan te maken voor jouw persoonlijke online dossier. Hierin voer jij de laatste twee stappen van de inschrijving uit; het aanvullen van de persoonlijke informatie en het uploaden van de documenten.

Hoe werkt de verhuurprocedure?

De verhuur kent een aantal stappen:

De inschrijving
In deze periode kun je de woningen uitzoeken en schrijf je in op de woningen van je voorkeur. Ook upload je in deze periode al de benodigde documenten en vul jij je persoonlijke gegevens aan in je online profiel.

Wanneer je jouw voorkeurswoningen hebt toegevoegd aan jouw favorieten kun je bovenaan klikken op “Inschrijven” om verder te gaan met jouw inschrijving.

Wanneer je het inschrijfformulier hebt ingevuld en verstuurd, ontvang je een e-mail waarmee je een wachtwoord kunt aanmaken voor jouw persoonlijke online dossier. Waar je de gegevens kunt inzien en eventueel aanpassen.

Voorlopige toewijzing
We gaan op basis van jouw voorkeuren en de door jouw geüploade documenten en ingevulde gegevens woningen toewijzen. Ontvang je een voorlopige toewijzing? Dan kun je deze accepteren of verwerpen.

Huurreservering | Acceptatie Voorlopige toewijzing
Als je de voorlopige toewijzing accepteert, wordt je gevraagd om een huurreservering te voldoen van € 75,–. Met deze huurreservering bevestig je de acceptatie en wordt de controle uitgevoerd. Er wordt gekeken of de door jou ingevulde gegevens correct zijn en kloppen met de realiteit. Het gaat dan vooral om je identiteit, arbeidssituatie, inkomen en kredietwaardigheid.

Als je besluit het contract niet te accepteren of de door jouw gedeelde gegevens blijken na controle niet correct te zijn, vervalt de huurreservering en wordt deze niet geretourneerd.

Contract | Retour huurreservering
Als de finale controle is uitgevoerd ontvang je het huurcontract. De huurreservering wordt teruggestort na de sleuteloverdracht. Alleen als je het contract niet accepteert of er blijken onjuistheden te zijn met de ingevulde gegevens, vervalt de huurreservering en wordt deze niet geretourneerd.

Sleuteloverdracht
Nadat het huurcontract is getekend, wordt je waar mogelijk minimaal 4 weken voor de exacte sleuteloverdracht op de hoogte gesteld.

Moet ik inschrijfkosten betalen? Wat is de huurreservering?

De inschrijving voor Haegh is gratis en kun je geheel vrijblijvend doen.

Als we jou een woning voorlopig kunnen toewijzen, zullen we vragen om een huurreservering. Met dit bedrag reserveer je de woning en starten wij de finale controle op het dossier. De huurreservering wordt na de oplevering van het appartement weer teruggestort op jouw bankrekening.

Besluit je, nadat wij de controle hebben uitgevoerd, de woning toch niet te gaan huren, dan kunnen wij de huurreservering niet terug storten.

Wat zijn de inkomenseisen om te huren?

Om in aanmerking te komen voor een van de appartementen in Haegh is het belangrijk dat jij zelf, en je eventuele partner, een vast en voldoende inkomen hebt. Je kunt de volgende inkomenseis aanhouden:

  • Je hebt een vast aantoonbaar bruto maandinkomen van ca. 3,5x de maandhuur. Vakantietoeslag, eventuele 13e maand en vaste bonussen mogen hierin worden meegerekend.

Huur je samen? Dan geldt het onderstaande:

  • Het tweede inkomen kan voor de helft worden bijgeteld, maar dient minimaal 1,5 keer de kale maandhuur te bedragen.
  • Het tweede inkomen kan volledig worden bijgeteld, maar dient minimaal 1,5 keer de kale maandhuur te bedragen. In dit geval is tevens een waarborgsom van tenminste 3x de maandhuur (kale huurprijs + voorschot servicekosten) van toepassing.

Een borg wordt niet standaard gevraagd, alleen in gevallen waarbij er extra zekerheid nodig is. Bijvoorbeeld wanneer je een eigen bedrijf hebt of wanneer je een tijdelijk contract hebt. De hoogte van de waarborgsom wordt jou voordat je het contract ontvangt vermeld.

Helaas is het niet mogelijk om te huren met een garantstelling.

Een aantal van de appartementen valt in het middensegment. Dit is aangegeven bij de woningomschrijving.

Deze appartementen zijn voorbehouden aan kandidaten met een maximaal bruto jaarinkomen van € 57.053 voor alleenstaanden en € 67.053 voor meerpersoonshuishoudens.

Kan ik als student een huurwoning krijgen?

Nee, het is alleen mogelijk om te huren met voldoende inkomen volgens de inkomenstoets, waarbij maximaal 2 inkomens tot een gemeenschappelijk inkomen gezien mogen worden. Ook mogen er niet meer dan twee huurders op een adres ingeschreven staan.

Een lening via DUO kan niet mee worden gerekend als inkomen.

Tenzij aan deze eisen wordt voldaan is het voor studenten niet mogelijk een woning te huren. Er worden helaas geen garantstellingen door derden (ouders) geaccepteerd.

Kan ik huren met een garantstelling?

Nee, het is niet mogelijk om te huren met een garantstelling.

Om in aanmerking te komen voor een van de appartementen dien je zelf een vast en voldoende inkomen te hebben die past bij de inkomenseis.

Welke documenten dien ik aan te leveren / uploaden?

Van iedere huurder en eventuele medehuurder is nodig:

  • Een uittreksel uit het basisregistratie persoonsregister. Hierop staat je woongeschiedenis beschreven. Deze kan je opvragen bij de gemeente (niet ouder dan 3 maanden).
  • Een verklaring van je huidige verhuurder / hypotheekhouder (niet ouder dan 3 maanden). Dit is alleen voor jou van toepassing als je niet inwonend bent. Ben jij wél inwonend? Dan hoef je dit document niet aan te leveren.
    Klik hier voor een blanco exemplaar

Loondienst

  • Een werkgeversverklaring (niet ouder dan 3 maanden). Klik hier voor een blanco exemplaar
  • Gewaarmerkte kopie arbeidsverleden en loongegevens van het UWV. Klik hier om te zien hoe je dit document kunt opvragen. Houdt er rekening mee dat je dit document alleen kunt aanvragen met je DigiD.

Uitkering

  • Toezeggingsbrief UWV in plaats van werkgeversverklaring
  • Gewaarmerkte kopie arbeidsverleden en loongegevens van het UWV. Klik hier om te zien hoe je dit document kunt opvragen. Houdt er rekening mee dat je dit document alleen kunt aanvragen met je DigiD.

Zelfstandig ondernemer

Als ondernemer kun je je inkomen aantonen met een inkomensverklaring van de belastingdienst over de twee meest recente jaren. Dit formulier kun je gratis aanvragen via de belastingtelefoon 0800 0543. Je kunt ook je voorlopige IB van het afgelopen jaar gebruiken. Heb je geen inkomensverklaring dan is een accountantsverklaring met jaarrekening noodzakelijk.

De volgende documenten dien je bij een eigen bedrijf naast de standaard documenten aan te leveren:

  • Inkomen aantonen met de inkomensverklaring van de belastingdienst. Deze kun je zelf aanvragen door in te loggen met je DigiD op Mijn Belastingdienst. Klik hier om te bekijken hoe je dit doet. Let op: je kunt dit document alleen opvragen met je DigiD.
  • Balans, winst- en verliesrekening over het meest recente volledig boekjaar.
  • Accountantsverklaring (of inkomensverklaring van de belastingdienst).
  • Uittreksel uit het Kamer van Koophandel register.

Gepensioneerd

  • Dient u de jaaropgaven van uw pensioen/AOW en de inkomensverklaring van de Belastingdienst te verstrekken.
  • Kopie bankafschrift waarop storting van AOW zichtbaar is.
  • Kopie bankafschrift waarop storting van pensioen zichtbaar is.

Eigen vermogen

  • Indien jouw eigen vermogen meer dan € 20.000,- bedraagt en je wilt dit (voor een deel) meenemen in de toetsing, dan dien je dit aan te tonen met een kopie dagafschrift van een Nederlandse bankrekening. 

Heb je een koopwoning?

Bij een koopwoning zijn de volgende situaties mogelijk en dien je de volgende documenten te uploaden:

De woning is verkocht:

  • (Voorlopige) koopakte.
  • Jaaropgaven van hypotheekverstrekker OF een nota van afrekening.
  • Als je de hypotheek aanhoudt, dan dient het inkomen voldoende te zijn om de hypotheeklasten en de huurkosten te dragen.
  • Bankafschriften met hierop de maandelijkse hypotheeklasten.

Echtscheiding

In geval van scheiding is het van belang dat je je financiële positie kunt onderbouwen op basis van het scheidingsconvenant, zodat wij kunnen vaststellen of er voldoende financiële middelen zijn om de huursom te dragen ten opzichte van het inkomen.

Waar kan ik een werkgeversverklaring vinden?

Klik hier om een blanco werkgeversverklaring te downloaden.

Waar kan ik een verhuurders / hypotheek verklaring vinden?

Klik hier om een blanco verhuurders / hypotheek verklaring te downloaden.

Hoe worden de appartementen toegewezen?

We gaan op basis van jouw voorkeuren en de door jouw geüploade documenten en ingevulde gegevens woningen toewijzen. Ontvang je een voorlopige toewijzing? Dan kun je deze accepteren of verwerpen. Na acceptatie vindt de finale check plaats.

Wat is de minimale huurtermijn?

Je huurt voor minimaal 1 jaar vanaf de ingangsdatum van de huurovereenkomst. Daarna is de huurovereenkomst te beëindigen per de eerste van de volgende maand + 1 maand.

Wat zijn de servicekosten?

  • De servicekosten bedragen € 65,- per maand voor appartementen zonder parkeerplaats
  • De servicekosten bedragen € 74,50 per maand voor appartementen met een parkeerplaats.

Dit zijn kosten bovenop de kale huur.

Waarvoor betaal ik servicekosten?

Voor de gezamenlijke ruimtes waar alle bewoners gebruik van maken worden bepaalde kosten gedeeld. Bijvoorbeeld voor onderhoud van het buitenterrein, schoonmaken entrees & trappen. Deze kosten worden betaald van de servicekosten. Je ontvangt altijd hiervan een separate opgave en jaarlijks een overzicht van de servicekosten. De samenstelling van de servicekosten is in een wettelijk kader bepaald. Meer informatie vind je op de website van de Rijksoverheid.

Huren is zorgeloos! Waarom?

Je weet als huurder waar je aan toe bent. Je bent flexibel, geen onverwachte lasten, geen financiële risico’s en na het eerste huurjaar heb je een opzegtermijn van 1 maand. En het groot onderhoud? Daar heb je geen omkijken naar.

Zijn de afbeeldingen op de website van de betreffende woning?

De afbeeldingen zijn Artist Impressions. Bedoeld om je een indruk te geven van hoe een woning er uit kan zien. Het is niet persé een weergave van de door jou gekozen woning. De woningen worden kaal opgeleverd met een afgewerkte badkamer, keuken en toilet. De indeling van de woning zie je op de plattegrond bij de woning. De ligging van de woning kun je zien op de verdiepingsplattegrond.

Is er een woning te bezichtigen?

Jazeker. Je kunt hiervoor een afspraak maken via deze link.

Moet ik nog een vloer leggen en waar moet ik rekening mee houden?

Ja, de woningen worden kaal opgeleverd. Je dient zelf een vloer te (laten) leggen.

Let wel op dat hier speciale eisen aan verbonden zijn (o.a. contactgeluidsisolatie).

In je huurovereenkomst staat exact opgenomen waar de vloer in de door jouw gehuurde woning aan dient te voldoen.

Om geluidsoverlast te voorkomen is ons advies om niet met “hoge” hakken in huis te lopen. Ook wanneer aan alle eisen die in de verklaring voor een harde vloer staan opgenomen is voldaan, kunnen je buren toch geluidsoverlast ervaren. Er kan bij overlast te allen tijde een inspectie / controle worden uitgevoerd door de verhuurder en er kunnen naar aanleiding hiervan aanpassingen noodzakelijk zijn die voor eigen rekening komen.

Hoe worden de wanden afgewerkt?

Wanden die niet betegeld worden afgewerkt, worden sausklaar opgeleverd.

Dit betekent dat de muren nagenoeg glad worden opgeleverd, maar het kan zijn dat er nog oneffenheden in zitten. Je dient het appartement zelf (te laten) sausen. Goed afstoffen en voorstrijken is absoluut aan te bevelen, aangezien nieuwe stucmuren veel verf opzuigen.

In nieuwbouw komen altijd zogenaamde krimpscheuren voor. Dit is niet te voorkomen en de scheurtjes kunnen zelfs pas na maanden nog in de woning optreden en zichtbaar worden. Het eventueel “wegwerken” hiervan is aan de huurder.

Hoe wordt de keuken opgeleverd?

Alle appartementen worden opgeleverd met een compleet afgewerkte keuken die voorzien is van al het benodigde inbouwapparatuur van Siemens: een combi-magnetron, inductie kookplaat, vaatwasser, koel-vriescombinatie en afzuigkap.

Hoe wordt de badkamer opgeleverd?

De badkamer wordt afgewerkt met witte tegels op de wanden en antraciet tegels op de vloer. De ruime inloopdouche heeft een glazen douchewand en tandenpoetsen doe je bij de wastafel met spiegel erboven. De badkamer beschikt tevens over een handdoekenradiator.

Waar bevindt zich de wasmachine aansluiting?

De wasmachine aansluiting bevindt zich in de berging in de woning.

Hoe worden de appartementen verwarmd?

De appartementen worden verwarmd met vloerverwarming. Daarom zijn er geen radiatoren in de woning, waardoor je nog meer ruimte hebt om het appartement in te richten naar jouw smaak!

De temperatuur is regelbaar met de thermostaat in de woonkamer.

Wanneer worden de appartementen opgeleverd?

De appartementen zijn reeds opgeleverd.

Kan ik parkeren bij Haegh?

Er zijn een beperkt aantal parkeerplekken aanwezig die zijn gekoppeld aan de appartementen.
In de omschrijving van de woning kun jij zien of de woning die je kiest als voorkeur een parkeerplek bezitten.

De prijs van de parkeerplek is meegenomen in de huurprijs.

Let op: auto’s mogen niet hoger zijn dan 1.80 meter.

Wat is de maximale hoogte van de parkeergarage?

De maximale hoogte is 1.80 meter.

Ik heb geen auto. Kan ik het appartement huren zonder parkeerplek?

Nee, helaas is dat niet mogelijk en er is tevens geen huurkorting van toepassing wanneer je geen auto hebt.

Is er een externe berging aanwezig?

Ieder appartement beschikt over een externe berging.

Is er een aparte fietsenstalling aanwezig?

Aan de voorzijde van het complex worden fietsnietjes geplaatst.
Daarnaast beschikt jouw appartement over een eigen externe berging.

Is er glasvezel aanwezig?

Ja, er is een glasvezel aansluiting aanwezig.